فهرست مطالب
International Multidisciplinary Journal of Pure Life
Volume:9 Issue: 30, Spring 2022
- تاریخ انتشار: 1401/04/22
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 51-89موضوع و اهداف
ادبیات عرفانی عرصه وسیعی را فراهم آورده است که ماهیت زبان دینی به عنوان موضوع مشترک فلسفه و دین از منظر عرفانی نیز قابل بررسی است. در این میان مجموعه بزرگ «مثنوی معنوی» نمونه ای از متون عرفانی است که به بررسی دیدگاه خالق آن، جلال الدین محمد رومی درباره ماهیت زبان دینی کمک می کند. مولانا (مولوی) یکی از بزرگ ترین شاعران ایرانی و احتمالا یکی از نوگراترین شاعران ادبیات جهان است.
روش و یافتهاین مقاله که با روش کیفی و بررسی اسنادی اشعار مولانا انجام شده است، به شرح زیر تنظیم شده است: ابتدا هفت نظریه اصلی درباره ماهیت زبان دینی به اختصار توضیح داده شده است. سپس نمونه هایی از مثنوی که مولانا در آن دیدگاه خود را درباره زبان دینی بیان کرده است، تفسیر شده است و در نهایت نشان داده شده که از نظر مولانا، زبان دینی عمدتا نمادین، سپس قیاسی و پس از آن یک صدا و در نهایت همراه با ابهام است.
نتیجه گیرینتایج تحقیق نشان می دهد که مولانا به توضیح مختصری از دلیل و ماهیت زبان دینی پرداخته است که نشان می دهد چرا عرفای مسلمان به عنوان یکی از چهار گروه اصلی علمای اسلامی، چنین دیدگاهی را در مورد زبان دینی برگزیده اند.
-
صفحات 91-117موضوع و هدف
موضوع این پژوهش تبیین فلسفه زیارت انبیا و معصومین و تاثیر آن در معنابخشی به زندگی انسان است. در این راستا، هدف این مقاله دستیابی به شناختی جامع از مقوله زیارت، فلسفه زیارت و نقش و تاثیر آن در زندگی بشر معاصر بوده است.
روش و یافتهبه منظور دستیابی به موضوع اصلی و دستیابی به اهداف پژوهش، با روش تحقیق کیفی از نوع مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد، آیات و روایات و دلایل عقلی، سعی بر آن شد که تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گیرد. یافته های پژوهش نیز موید رویکرد مثبت به مقوله زیارت و فلسفه زیارت و نقش مثبت آن در معنا بخشیدن به زندگی انسان است.
نتیجه گیریدر پایان مقاله و نتیجه تحقیق این مطلب حاصل شد که مقوله زیارت از نظر دینی و فکری امری تاییدی است و کسانی که به زیارت می روند، آثار مادی و معنوی آن را در زندگی خود درک می کنند. در این مقاله هر یک از این موضوعات به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و از آیات و روایات در تبیین آن استفاده شده است.
-
صفحات 119-142موضوع و اهداف
این پژوهش به منظور شناخت عوامل مهمی است که باید از نظر دینی مورد توجه یک زن شاغل قرار گیرد. زنان نقش بسیار مهمی در دین الهی دارند. اول از همه، آنها حامل نسل های آینده بشر هستند. آنها مادرانی هستند که رهبران آینده جهان را پرورش می دهند و نیز همسران و امین شوهران خود هستند. برای شناخت بیشتر احکام دین در مورد زن، ابتدا باید جایگاه زن در دین را درک نمو؛ اینکه چرا آفریده شده، هدفش در این دنیا چیست، چگونه آفریده شده و چگونه با مردان متفاوت و یا شبیه است؟ با این کار درک مسیه اشتغال زنان و احکامی که در دین برای زنان حاکم است، آسان تر می شود.
روش و یافتهدر این پژوهش که با روش کیفی و با رویکرد تحلیلی انجام شد، مشخص شد که بر اساس احکام شرعی، کار برای زن جایز است؛ اما او مقید به قوانین خاصی است که به نفع خود اوست. زن به عنوان بنده خدا آفریده شده است؛ پس وظیفه اصلی او بندگی خداست. بر این اساس، یک زن می تواند همسر و مادر باشد، بنابراین وظایف و مسیولیت های خود را بر عهده دارد که باید قبل از برنامه ریزی برای کار در نظر گرفته شود.
نتیجه گیرینتایج تحقیق نشان داد که تامین معاش از وظایف و مسیولیت های زن نیست؛ اما به شرطی که از وظایف و مسیولیت های اولیه خود کوتاهی نکند، اشتغال به کار برای او جایز است. کار و اشتغال برای زنان فواید و مضرات خود را دارد؛ بنابراین باید به هر دو توجه شود تا جایی که منافع آن بیشتر از ضرر آن باشد.
-
صفحات 143-173موضوع و اهداف
تحلیل عقلانی- فلسفی فیلسوفان مسلمان درباره مرگ، با گزارش هایی از احیا یا تجربه های پیش از مرگ که به ویژه در قرن اخیر مورد توجه شاخه های روانشناسی قرار گرفته است، این موضوع را ایجاد کرده است که رابطه میان یافته های تجربی چیست و تبیین عقلی در فلسفه اسلامی چگونه است؟ این پرسش نقطه آغازی بود برای بررسی توصیف ماهیت و ویژگی های تجربه های نزدیک به مرگ که با توجه به دیدگاه عقلانی- فلسفی و به ویژه حکمت متعالیه مدنظر قرار گرفت.
روش و یافتهپژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی انجام شده و داده ها با رویکرد کتابخانه ای جمع آوری شده است. یافته ها نشان داد که تجربه های نزدیک به مرگ زمانی به وجود می آیند که پیوندهای روح با بدن ضعیف می شود و این امر هر گونه حجاب مادی را کنار زده و آنها را به دنیای خیال هدایت می کند. همانطور که گسست عمیق تر می شود، انسان ها تجربه های عمیق تری را با ویژگی های اضافه شده در زندگی خود حس می کنند و تجربه کنندگان از محدودیت های مکان و زمان رها می شوند؛ زیرا این دو عنصر در دنیای خیالی غایب هستند. وحدتی که چنین افرادی احساس می کنند، به دلیل دستیابی به سطوح بالاتر درک زمانی ایجاد می شود که پیوندهای آنها با بدنشان ضعیف تر شود. تجربه بهشت و جهنم در این گونه تجربه ها را می توان به قرار گرفتن در معرض حقیقت افعال نسبت داد.
نتیجه گیریصدرالدین شیرازی عشق را حاصل بصیرت و وحدت وجودی می دانست. اتحاد با محبوبان الهی موجب سعادت می شود؛ در حالی که اتحاد با محبوبان نفسانی باعث عذاب در عالم خیال می شود. تجربه همزمان عشق و اتحاد با نور به دلیل افزایش وسعت وجودی و دستیابی به درک عمیق تر از عشق رخ می دهد.
-
صفحات 175-201موضوع و اهداف
فطرت طبیعی انسان در عالم واقع به سوی خیر میل می کند که وقتی این میل به جامعه منتهی می شود، خیر فردی را به خیر جمعی تبدیل می کند و تعامل و آرامش را برای همگان می طلبد؛ مقوله ای که با توجه به زشتی هایی که در عالم خاکی و توسط انسان ها به دلیل منافع شخصی رخ می دهد، میان انسان ها تقابلی ایجاد می کند که ریشه در تضاد حق و باطل دارد که در باطن خلقت قرار می گیرد. دو کلمه حق و باطل، دلالت بر وجود ظالم و مظلوم دارد و به تناسب این تقسیم بندی معنا و هویت خود را پیدا می کند.
روش و یافتهدر این پژوهش با رویکردی میان رشته ای و روش تحقیق توصیفی از نوع موردی و اسنادی با محوریت تاریخی- تحلیلی، مسیله مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به اهمیت یکی از نمونه های تحقیق، وقایع تاریخی غرب معاصر در قالب یک مطالعه موردی و فلسفه سیاسی آن با یکصد مثال بررسی شد. بنابراین، یافته های پژوهش موید رویکرد زیان بار این نوع حاکمیت در زندگی و سعادت انسان ها و جوامع بشری است.
نتیجه گیرییافته های تحقیق و نمایش صدها رویداد تاریخی با محوریت غرب در دوران معاصر و نقش آن در زندگی انسان، برخلاف ماهیت انقلاب کبیر اسلامی ایران است که سعادت را در مسیر معنا به انسان می داند و زندگی و جوامع انسانی را به مثابه یک وظیفه اجتناب ناپذیر تلقی می کند که همین مبنا وارد سیاستگذاری و میدان عمل شده است.
-
Pages 27-50SUBJECT AND OBJECTIVES
The question of whether religion is compatible with science has occupied a prominent place in the discussions of the nineteenth century and some thinkers hold the view that science and religion are incompatible. In contrast to this view, those who believe that religion and science cannot be opposed to each other, argue that they are two aspects of the facts of life; One aspect touches the soul while the other indicates material advancement.
METHOD AND FINDINGThis paper tends to deal descriptively and analytically with the relation between science and religion from the view point of Hans Kong as one of the present theologians. Considering the main purpose of religions, the relationship among ethics and religion and modern science is stricter. In other word, religions have come to improve the moral activities in human’s life, and they have to lead him to goodness and happiness; Because science cannot bring the value for man but religion can. The ethics of religion can solve many problems of mankind; For example purification to complete goodness and bring new horizons of human’s perfection. Religion gives peace to the scientifically advanced and worried society.
CONCLUSIONTherefore, in this paper, an attempt was made to examine and analyze the main points of Hans Kung viewpoint of compatibility and alignment in the relationship between science and religion, and other areas such as the beginning of the universe, creation of the world, and etc.
Keywords: Science, Religion, Compatibility andAlignment, Huns Kung -
Pages 51-89SUBJECT AND OBJECTIVES
Mystical literature has provided an extensive area in which the nature of religious language, as a common topic of philosophy and religion, can be considered from a mystical point of view as well. In the meantime, the large collection of “Masnavi-ye Ma'navi” is a paradigm example of mystical texts that helps investigate the views of its creator, Jalalu-’d-din Mohammad Rumi on the nature of religious language. Rumi (Mawlawi, Mawlana) is one of the greatest Iranian poets and probably one of the most renewed poets in world literature.
METHOD AND FINDINGThis paper, which was conducted with the method of qualitative research and documentary review of Rumi poems, is organized as follows: First, the seven main theories about the nature of religious language will be explained briefly. Then, some paradigm examples of “Masnavi” in which Rumi has expressed his views about religious language will be interpreted. Finally, it will be shown that, according to Rumi, religious language is mainly symbolic, then analogous, followed by univocal, and lastly equivocal.
CONCLUSIONIn the conclusion of the research, there will be a brief explanation of the reason behind the aforementioned order, which shows why Muslim mystics, as one of the main four groups of Muslim scholars, have chosen such a view about religious language.
Keywords: Religious Language, Masnavi-ye Ma'navi, Rumi’s Point of View -
Pages 91-117SUBJECT AND OBJECTIVES
The subject of this research is to explain the philosophy of pilgrimage of the Holy Prophets and infallible people and its effect on giving meaning to human life. In this regard, the purpose of this article is to achieve a comprehensive knowledge of the category of pilgrimage, philosophy of pilgrimage and its role and impact on contemporary human life.
METHOD AND FINDINGIn order to achieve the main subject and achieve the objectives of the research, with the method of qualitative research of the type of library studies and reviewing documents, verses and narrations and rational reasons, an attempt was made to process the research problem. The research findings also confirm the positive approach to the category of pilgrimage and the philosophy of pilgrimage and its positive role in giving meaning to human life.
CONCLUSIONAt the end of the article and in conclusion, it was concluded that the category of pilgrimage from a religious and intellectual point of view is a matter of approval and those who go on pilgrimage, understand its material and spiritual effects in their lives. In this article, each of these topics has been thoroughly studied and verses and narrations have been used in them.
Keywords: Philosophy of Pilgrimage, Holy Prophets, Infallible People, Human Life -
Pages 119-142SUBJECT AND OBJECTIVES
This research is about knowing the important factors to be considered by a working woman's in religious point of view. Women play a very important role in religious; First and foremost, they bear the future generations of human being. They are the mothers that nurture the future leaders of the world; and They are the wives and the trustee of their husbands. To understand more about the rules of religious regarding women, we need to first understand regarding the position of women in religious. Why she is created, what are her purpose in this world, how she was created and how she is different and similar from men? By doing this, understanding her and the rulings that governs her in religion can be easier.
METHOD AND FINDINGIn this research, which was conducted with a qualitative method and analytical approach, it was found that under the rules of religious, working is permissible for women but she is bounded by certain rules that are for her own benefit. Woman is created as a servant of God so it is her primary duty to serve God. A woman also can be a wife and mother so she also has her duties and responsibilities that must be taken into consideration before planning to work.
CONCLUSIONThe research results showed that procuring livelihood is not a woman’s obligation and responsibility but it is permissible for her to work provided that she will not neglect her primary duties and responsibilities. Working and having an employment for women has its benefits and disadvantage so both must be taken into consideration and benefits should be greater than its disadvantage.
Keywords: Employment of Married Women, Ethical Considerations, Religious Perspective -
Pages 143-173SUBJECT AND OBJECTIVES
philosophical rational analysis of Muslim philosophers about death now with reports from revived people or pre-death experiences which especially in the last century has attracted the attention of branches of psychology, has created this issue that What is the relationship between experimental findings and rational explanations in Islamic philosophy? This question was a starting point to investigate the descriptions of the nature and characteristics of near-death experiences according to the rational philosophical viewpoint particularly the Transcendent wisdom.
METHOD AND FINDINGThe present study was conducted according to the analytical-descriptive methodology, and the data were collected using the library research approach. The findings showed that near-death experiences arise when the bonds of the soul to the body get weakened, and this pushes any material veils aside and guides them to the imaginal world. As the rupture gets more profound, humans sense more in-depth experiences with added features in their lifes. The experiencers become free from the constraints of place and time as the two elements are absent in the imaginal world. The unity that such people sense arises due to achieving higher levels of understanding when their bonds to their bodies get more weakened. Experiencing heaven and hell in such experiences can be attributed to being exposed to the truth of actions.
CONCLUSIONSadr ul-Din Shirazi viewed love as the result of insight and existential unity. Being united with divine beloveds leads to happiness, while unity with sensual beloveds brings about agony in the imaginal world. Simultaneously experiencing love and unity with the light occurs due to the increased existential vastness and the achievement of a more in-depth understanding of love.
Keywords: Near-Death Experiences (NDE), Transcendent Wisdom, Human Life -
Pages 175-201SUBJECT AND OBJECTIVES
The natural nature of man in the real world tends towards goodness, which when this desire leads to society, turns individual goodness into collective goodness and demands interaction and peace for all; A category that, according to the ugliness that occurs in the world of earthly and by human beings due to personal interests, creates confrontation between human beings, which is rooted in the contradiction between “Truth and Void”, which is placed in the interior of the creation; The two words of confrontation, which indicate the existence of truth and the non-existence of void, and the oppressor and the oppressed, find their meaning and identity in proportion to this division.
METHOD AND FINDINGIn this research, with an interdisciplinary approach and descriptive research method of case study and documentary, with historical-analytical focus, the problem was investigated, which considering the importance of one of the examples of research, the historical events of the contemporary West were examined in the form of a case study and its political philosophy with hundred examples; Therefore, the research findings confirm the harmful approach of this type of sovereignty in the life and Happiness of humans beings and human societies.
CONCLUSIONFindings of research and display of hundred historical events centered on the West in the contemporary era and its role in humans life, is the opposite of the nature of the Great Islamic Revolution of Iran, which considers happiness in the path of meaning to humans life and human societies is an inevitable task. The same railing has entered the policy-making and field of action.
Keywords: Humans Life, Human Societies, The Contemporary West, The Hundred Historical Events